Op woensdag 15 oktober 2014 organiseerden Stichting Lezen en de Universiteit Utrecht het symposium ‘Leuk om te lezen of makkelijk te begrijpen’. Het symposium was met name bedoeld voor schrijvers van schoolboekteksten en -toetsen, educatieve uitgevers, beleidsmakers en onderwijsadviseurs.
Het symposium gingvooraf aan de promotie van Gerdineke van Silfhout op donderdag 16 oktober. In het Academiegebouw van de Universiteit Utrecht heeft zij haar proefschrift Fun to read or easy to understand? Establishing effective text features on the basis of processing and comprehension research verdedigd. In opdracht van Stichting Lezen deed zij onderzoek naar de leesprocessen die belangrijk zijn voor een succesvol begrip van studiematerialen, en ging zij na welke tekstkenmerken het leesgemak en het tekstbegrip bevorderen bij met name zwakke lezers.
Programma symposium
- 13.00 uur: inloop
- 13.30 uur: opening en welkom Stichting Lezen
- 13.45 uur: Ted Sanders, Universiteit Utrecht, over begrijpelijke taal in een bredere context
- 14:00 uur: Gerdineke van Silfhout, Universiteit Utrecht/Bureau ICE, over optimaal begrijpelijke studiematerialen
- 14:35 uur: Jacqueline Evers-Vermeul, Universiteit Utrecht, over goed geformuleerde toetsen en examens
- 15.15 uur: pauze
- 15:30 uur: Kees Vernooy, lector emertus Effectief taal- en leesonderwijs, over effectief leesonderwijs en de rol van teksten binnen het leesonderwijs
- 16.15 uur: discussie onder leiding van Ted Sanders
- 16:45 uur: feestelijke afronding met Jan Kuitenbrouwer
- 17:15 uur: borrel
Het symposium vond plaats in de bibliotheek van het Letterenhuis, Nieuwe Prinsengracht 89, 1018 VR Amsterdam.