Proefschrift
- Silfhout, G. van (2014). Fun to read or easy to understand? Establishing effective text features for educational texts on the basis of processing and comprehension research. Utrecht University: LOT publications.
- Silfhout, G. van (2014). Leuk om te lezen of makkelijk te begrijpen. Delft: Eburon: Stichting Lezen reeks, 23.
Publicaties ‘Formatief evalueren’
- Silfhout, G. van (2016). Continu leren bij het vak Nederlands. Hoe een toetscultuur langzaam plaatsmaakt voor een feedbackcultuur. In: Sluijsmans, D. & Kneyber, R. Toetsrevolutie. Naar een feedbackcultuur in het voortgezet onderwijs. pp. 87-106.
- Nout, C. (2016). Beter leren met meer plezier. Van 12 tot 18, 26(10), 36-37.
- Prenger, J. & Silfhout, G. van (2016). Tijd om te boarden. Formatief evalueren in het taalonderwijs po. Didactief, 46(8), 52-53.
- Silfhout, G. van & Prenger, J. (2016). Formatief evalueren tijdens Nederlands. DidactiefOnline.
- Silfhout, G. van & Arnold, M. (2016). Formatief evalueren. Hoe pak ik dat concreet aan in mijn lesalueren. Toets! 5, 22-26.
- Silfhout, G. van (2016). Cijfer de leerling niet weg. Drie docenten Nederlands over hun ervaringen met formatief evalueren in hun lessen. Van 12 tot 18, 26(5), 28-29.
- Silfhout, G. van (2016). The tail wags the dog. Ontwikkel een feedbackcultuur en maak ruimte voor fouten. Van 12 tot 18, 26(5), 6-8.
- Silfhout, G. van (2016). Formatief evalueren: een lesseninstructie op maat. Fons, 2, 20-21.
- Silfhout, G. van (2016). Toets om te leren: taalvaardigheid op een hoger niveau. Tijdschrift Examens 1, 4-9.
Publicaties ‘Fictie en literatuuronderwijs’
- Silfhout, G. van (2017). Met boeken de hele wereld over. Met elkaar praten over literatuur vergroot de horizon van leerlingen. Van 12 tot 18, 27(1), 24-25.
- Silfhout, G. van (2016). Nieuw elan: samen praten en schrijven over fictie en literatuur. Een goed plan. In: Handboek Literatuuronderwijs 2017-2018 (online raadpleegbaar).
- Silfhout, G. van (2016). Een dag literatuuronderwijs op het Keizer Karel College. Lezen, schrijven, praten, vragenstellen en nog meer vragen stellen. Levende Talen Magazine 103(4), 4-8.
- Silfhout, G. van (2016). Ik ren harder en probeer de persoon af te schudden. Een lessenserie geïntegreerd literatuur-, lees- en schrijfonderwijs. Van 12 tot 18, 26(1), 12-14.
Publicaties ‘Ontwikkelingen in taalonderwijs’
- Silfhout, G. van (2016). Taaldomeinen in samenhang: voorbeelden van geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs. Fons, 3, 34-36.
- Silfhout, G. van (2016). Van dagelijkse taal naar school- en vaktaal in je les. Raadpleegbaar op wij-leren.nl.
- Prenger, J. & Silfhout, G. (2016). Kern en keuze: het taalonderwijs in 2032. Meertaal 2(3), 4-7.
- Silfhout, G. van (2015). Taal in elk vak. Didactief 45(9), 22-23.
- Silfhout, G. van (2015). Gaan we de koers verleggen? Platform Onderwijs2032 geeft richting. Van 12 tot 18, 25(9), 20-22.
- Evers-Vermeul, J., Graaff, H.C.J. de, Schaap, H. & Silfhout, G. van (Eds.) (2014).Verzamelde werken van ‘Leerling-docent-interactie bij schrijven in de vakken: een ontmoeting tussen wetenschap en praktijk. Utrecht: Universiteit Utrecht.
Publicaties ‘Validiteit en begrijpelijkheid van toetsen en toetsvragen:
- Baalen, E. van & Silfhout, G. van. Meten wat je wilt weten. Hoe maak je goede toetsvragen. PraxisBulletin 30(3), 12-16.
- Silfhout, G. van (2015). Objectief beoordelen van taalproducten: een (on)mogelijke opgave. Raadpleegbaar op www.wij-leren.nl.
- Silfhout, G. van (2015). Hoe leuk moeten we schoolteksten en toetsen maken? Opleuken helpt niet! Raadpleegbaar op: www.wij-leren.nl.
- Silfhout, G. van (2015). Veelgestelde vragen over de verplichte eindtoets. Gevolgen voor po en vo. Raadpleegbaar op www.wij-leren.nl.
- Silfhout, G. van (2015). Zoekend leesgedrag uitgelokt bij het Staatsexamen NT2. Onderzoek en aanbevelingen. Tijdschrift Les 33(193), 56-59.
- Silfhout, G. van & Te Pas, E. (2015). De zachte kant van het schooladvies. Didactief 45(1), 42-43.
- Silfhout, G. van (2014). Bronnen en contexten in toetsvragen: functioneel of een struikelblok? Van 12 tot 18, 24(7), 38-40.
- Silfhout, G. van & Lubbers, A. (2014). Eindtoets primair onderwijs verplicht: wat valt er te kiezen? De Cascade, opinieblad van Stichting Cosmicus.
Publicaties ‘Begrijpelijkheid van schoolteksten in alle vakken:
- Silfhout, G. van (2015). Daarom dus! Verbindingswoorden als cement in een tekst. Raadpleegbaar op www.taalpraat.nl.
- Silfhout, G. van (2015). Daarom zeg ik je: sta niet in de weg! Begrijpelijke taal in de Bijbel in Gewone Taal. Raadpleegbaar op www.bijbelingewonetaal.nl.
- Silfhout, G. van, Evers-Vermeul, J. & Sanders, T. (2014). Leuke teksten zijn nog geen begrijpelijke teksten. Een oogbewegingsonderzoek naar de effectiviteit van verhalende leerteksten. Tijdschrift Taal 5(8), 12-21.
- Silfhout, G. van (2014). Hoe leuk moeten we schoolteksten en toetsen maken? Effectieve schoolmaterialen in het vo. De Cascade, opinieblad van Stichting Cosmicus.
- Silfhout, G. van & Vernooy, K. (2014). Een goede schooltekst. Didaktief, 44(7), 50-51.
- Silfhout, G. van, Evers-Vermeul, J. & Sanders, T. (2014). Hoe ziet een begrijpelijke schooltekst er eigenlijk uit? Oogbewegings- en begripsonderzoek in het voortgezet onderwijs. Van 12 tot 18, 24(4). 28-31.
- Silfhout, G. van, Evers-Vermeul, J. & Sanders, T. (2014). Effectieve leerteksten in het vmbo. Hoe leuk moet je het maken. Didaktief, 44(1). 30-31.
- Silfhout, G. van (2013). Schoolboeken kunnen leesbaarder! Macademics.nl.
- Silfhout, G. van, Evers-Vermeul, J. & Sanders, T. (2013). Omdat leerlingen moeite hebben met die teksten. Daarom! Tekstbegrip verbeteren in het onderwijs. In D. Schram (Ed.), De aarzelende lezer over de streep. Recente wetenschappelijke inzichten (pp. 85-104). Delft: Eburon Academic Publishers.
- Silfhout, G. van, Evers-Vermeul, J. & Sanders, T. (2013). Omdat een verbindingswoord aanzet tot terugkijken: effecten van verbindingswoorden tijdens en na het lezen. Levende Talen Tijdschrift, 14(3), 3-13.
- Silfhout, G. van (2013). Daarom hebben we zoveel moeite met die studieteksten! Over tekstbegrip in het Voortgezet Onderwijs. Kennislink.nl.
- Silfhout, G. van, Evers-Vermeul, J. & Sanders, T. (2013). Omdat het schrijven van studieteksten en toetsvragen niet eenvoudig is. Effectieve opbouw en presentatie van studiematerialen. De Cascade, opinieblad van Stichting Cosmicus 10(1), 17-20.
- Silfhout, G. van, Evers-Vermeul, J. & Sanders, T. (2012). Dus daarom was zo’n pruik geen pretje. Tekstbegrip in het voortgezet onderwijs. Didaktief, 42(8), 30-31.