Na het behalen van mijn vwo-diploma heb ik met veel plezier Nederlandse Taal & Cultuur gestudeerd aan de Universiteit Utrecht. Als snel merkte ik dat mijn hart lag bij alles wat te maken heeft met Taalbeheersing. De master Communicatiestudies was dan ook een logisch vervolg. Tijdens mijn master voerde ik opdrachten uit voor de KLPD en het KNMI. Daar kwamen vraagstukken aan de orde als:
- Teveel 112-gesprekken duren te lang. Hoe komt dat? Hoe lossen we dat op?
- De communicatie rondom het uitgeven van een Weeralarm verloopt niet goed. Waar gaat het fout, tussen wie en hoe pakken we het in het vervolg aan? En: hoe gaan we om met alle kritiek naar aanleiding van waarschuwingen?
Na mijn master deed ik ruim drie jaar lang promotie-onderzoek. In een notendop: teveel leerlingen begrijpen hun studieteksten niet. Hoe komt dat? Hoe lezen ze hun teksten? Welke leesprocessen zijn belangrijk voor een succesvol begrip van de tekst? En hoe kunnen we teksten zo schrijven dat ze optimaal begrijpelijk zijn, met name voor zwakke lezers?
Op 16 oktober 2014 promoveerde ik op mijn proefschrift ‘Fun to read or easy to understand? Establishing effective tekst features on the basis of processing and comprehension research’ aan de Universiteit Utrecht.
Na te hebben gewerkt als toetsontwikkelaar en consultant bij Bureau ICE in Culemborg ben ik in september 2015 als vakexpert Nederlands aan de slag gegaan bij expertisecentrum SLO. Daar houd ik mij voornamelijk bezig met formatief evalueren/toetsen, taal in andere vakken en geïntegreerd lees- & schrijfonderwijs.
Ik ben als taalexpert betrokken bij diverse projecten in het voortgezet onderwijs, zoals De bijbel in gewone taal van het Nederlands Bijbelgenootschap, het project Er was eens van Passionate Bulkboek en de ontwikkeling van het stripboek Nieuwe vrienden van de Anne Frank Stichting. Ook verzorg ik workshops en lezingen tijdens onderwijs- en talige congressen, zoals het Lerarencongres, Het Schoolvak Nederlands en de Dag van het Literatuuronderwijs, bij organisaties als KNMI en ITTA, educatieve uitgevers en toetsconstructeurs, zoals Cito Arnhem, Blink Educatie, Noordhoff Uitgevers en Deviant.
Voor een uitgebreide CV en downloadbare publicaties zie mijn linkedin-profiel: http://www.linkedin.com/pub/gerdineke-van-silfhout/18/236/a08.