Sprekers symposium

Jacqueline Evers-Vermeul
Contexten in toetsen en examens: inhoudelijke brug of talige barrière
De concept-context-benadering wordt in de onderwijspraktijk sterk toegejuicht: kennis moet niet (alleen) in isolatie, maar ook in context worden aangeleerd. Deze visie werkt door in de toetsing: contextafhankelijke opgaven zijn populair. Er wordt echter ook regelmatig geklaagd dat dit type opgaven te ‘talig’ zou zijn. In deze presentatie bespreek ik welke factoren de ‘taligheid’ van opgaven beïnvloeden en hoe examen- en andere toetsmakers de talige complexiteit van opgaven zouden kunnen variëren.

Kees Vernooy
Effectief omgaan met teksten. Wat komt daarvoor kijken?
Het primaire doel van alle leesonderwijs is kinderen effectief met teksten leren omgaan. Daarvoor moeten de leerlingen leren wat er allemaal komt kijken om teksten goed te begrijpen. Een tekst goed kunnen begrijpen vereist volgens de kennis van na 2010: het beschikken over een goede taalvaardigheid, de tekst vlot en vloeiend kunnen lezen, het beschikken over voorkennis m.b.t. de inhoud, het proces van begrijpend lezen kunnen sturen en monitoren en weten hoe teksten zijn opgebouwd. In toenemende mate wordt het beschikken over een goede voorkennis/achtergrondkennis als cruciaal voor het begrijpen van teksten gezien; het begrijpen van een tekst is namelijk sterk kennisafhankelijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *